Záruka a servis jsou u repasovaných zařízení samozřejmostí, ale vás jistě zajímá: Jak často se repasované zboží skutečně porouchá? Uklidníme vás. Naše interní statistiky za poslední dva roky jasně ukazují, že spolehlivost repasovaných počítačů je srovnatelná s těmi novými! Podívejte se na konkrétní data.
Co jsme zkoumali
Zahrnuli jsme všechna zařízení prodaná mezi říjnem 2023 a říjnem 2025 – několik tisíc objednávek a přes sto reklamací. V přepočtu to znamená, že z každých 1000 prodaných zařízení se 22 reklamovalo, tedy zhruba 2 %.
Jaká je nejspolehlivější značka mezi repasy?
| Značka | Závažné závady* | Všechny závady* |
|---|---|---|
| Dell | 1,38 % ±0,51 % | 2,36 % ±0,66 % |
| Lenovo | 1,72 % ±0,86 % | 2,76 % ±1,09 % |
| HP | 1,38 % ±0,59 % | 2,11 % ±0,72 % |
| |
|
|
| Všechny produkty | 1,31 % ±0,30 % | 2,13 % ±0,40 % |
* Závažné závady jsou takové, které znemožňují další používání zařízení. Všechny závady zahrnují i méně závažné, které omezují funkci počítače, ale používat se dá i dál. (typicky nízká kapacita baterie u notebooku)
Podnikovým notebookům a počítačům kralují tři velké společnosti. Dell, Lenovo a HP. Svůj menší podíl má také Fujitsu, Toshiba a poslední dobou se do firemního prostředí dostává i Apple. Podle našich statistik vychází Dell, Lenovo i HP se spolehlivostí velmi podobně. Do tabulky reklamovanosti výše jsem uvedl i vypočtenou statistickou chybu. Z uvedených dat je vidět, že rozdíly reklamovanosti jsou mezi uvedenými značkami natolik malé, že jsou v rámci statistické přesnosti. U značek Apple a Fujitsu máme prodaných kusů jen několik stovek, proto by jakékoliv srovnání nebylo dostatečně spolehlivé.
Pozitivní je, že ani jeden výrobce nezaostává výrazně za ostatními, takže co se týče značky, vlastně neexistuje špatná volba. Možná vám při výběru značky pomůže tento starší článek: Kterou značku repasovaného notebooku vybrat? Dell Latitude vs Lenovo Thinkpad vs HP Elitebook.
Lepší než zaměřovat se při výběru repasovaného počítače na značku, je volit třídu produktu, případně jeho stáří. Například manažerské notebooky jsou vyrobené z kvalitnějších materiálů a jsou navrženy na větší zátěž a s delší životnost. Pokud už kupujete produkty jedné značky, nemá moc význam to měnit kvůli drobnému rozdílu v kvalitě. Spíš vaše rozhodování ovlivní osobní dojem z produktů, příslušenství, které už máte nakoupené, a ergonomie, na kterou jste zvyklí. Pokud vybíráte mezi Dell, HP a Lenovo, chybu neuděláte ani u jedné z těchto značek.
Jsou spolehlivější notebooky nebo počítače?
Naše data jsem dále segmentoval podle druhu zařízení. Tady už vychází výsledky mnohem zajímavější. Z našich dat vyplývá, že stolní počítače se reklamují asi dvakrát méně často než notebooky. To je logické – stolní PC se nepřenášejí, méně se zahřívají a nejsou vystavené mechanickému opotřebení. LCD monitory pak ze srovnání vycházejí nejlépe – ty se porouchají jen výjimečně.
| Kategorie zařízení | Závažné závady * | Všechny závady * |
|---|---|---|
| Stolní PC | 1,11 % ± 0,43 % | 1,84 % ± 0,54 % |
| Notebooky | 2,46 % ± 0,82 % | 4,41 % ± 1,08 % |
| LCD monitory | 0,59 % ± 0,51 % | 0,71 % ± 0,56 % |
* Závažné závady jsou takové, které znemožňují další používání zařízení. Všechny závady zahrnují i méně závažné, které omezují funkci počítače, ale používat se dá i dál. (typicky nízká kapacita baterie u notebooku)
Pokud tedy zvažujete, jestli do firmy pořídíte notebooky, nebo raději počítače, můžete vzít v úvahu i výrazně vyšší poruchovost v segmentu notebooků. U zařízení do terénu nebo na časté přenášení je určitě potřeba notebook. Když ale vybavujete kancelář a počítače se nebudou přenášet, zakalkulujte do rozhodování i faktor poruchovosti.
Jaká je reklamovanost nových a repasovaných zařízení?
Tady už musím opustit naše interní statistiky, protože na prodej nového zboží se v našem e-shopu nezaměřujeme. Ovšem dostat se k nějakým podrobnějším statistikám je poměrně náročné. Na webu Opensend.com vyšel v červnu 2025 článek 13 Warranty Claim Rate Statistics For eCommerce Stores o míře reklamací v e-commerce. Podle nich je průměrná reklamovanost nových počítačů 1,5 – 2,3 %. Naše repasovaná zařízení mají reklamovanost 2,1 %, tedy prakticky stejnou úroveň.
Možná si říkáte, jak je to s délkou záruky u nových a repasovaných PC? Dá se srovnávat reklamovanost použité techniky, kde je standardní záruka 1 rok, s novými přístroji, které mají u nás minimální záruku 2 roky? Ano, tato čísla je možná srovnat, díky tomu, že data pochází z USA, kde je standardní záruka také 1 rok. Delší záruka se dá zpravidla dokoupit na prémiové produkty, jako jsou Dell Latitude, Lenovo Thinkpad, HP Elitebook nebo i Apple Macbook. A stejně tak to je i u nás v e-shopu. Na velkou část produktů si můžete delší záruku dokoupit, u některých bývá navíc prodloužená na 2 roky už v základu. Záruka na repasované zboží je tedy srovnatelná se zárukou na nové zboží v USA.
Jaká je reklamovanost u spotřebitelské třídy notebooků a u business (manažerské) třídy?
K tomuto srovnání také žel nemáme kompletní interní data. Spotřebitelské notebooky prodáváme jen výjimečně. Obecně se uvádí, že business třída notebooků (např. Thinkpad, Latitude, Elitebook, Lifebook) je konstruována s důrazem na odolnost, dlouhodobý provoz a spolehlivost (včetně často přísnějších firemních testů, jako jsou MIL-STD standardy). Dále používá kvalitnější materiály na šasi, jako jsou slitiny hořčíku, uhlíkové kompozity a různé kovy. Komponenty jako klávesnice, display a chlazení jsou navrženy na vyšší životnost než u spotřebitelské třídy notebooků.
Z dostupných statistik i zkušeností z praxe vyplývá, že manažerské notebooky se porouchávají méně často a vydrží déle.
Problém při srovnávání poruchovosti notebooků spotřebitelské a business třídy je v tom, že se u obou kategorií očekává jiný způsob používání. Spotřebitelé obvykle nepoužívají notebook 8 hodin každý den. Pravděpodobnost nějaké závady se tím tedy snižuje. Kdyby se spotřebitelský notebook za cca 10-15 000,- používal stejným způsobem jako business notebook za 30-40 000,-, bude poruchovost spotřebitelského notebooku až několikanásobně vyšší. To je také hlavní důvod pro koupi repasovaného notebooku, a to jak do firem, tak do domácností.
Nutno dodat, že kvalitně zpracované notebooky můžete koupit i ve spotřebitelské třídě notebooků. Obvykle to jsou například notebooky z prémiové řady Dell XPS, Lenovo Yoga Slim nebo HP Spectre X360. Tyto modely jsou cenově i kvalitativně na úrovni business třídy.
Možná ještě na okraj, jak je to s produkty Apple. Ten nerozděluje své produkty na spotřebitelskou a manažerskou třídu. Jeho notebooky se prolínají oběma kategoriemi. Obecně můžeme říct, že Macbook Air je spíš považován za vyšší spotřebitelskou třídu a Macbook Pro je spíš business třída.
Závěr: Jsou repasované počítače spolehlivé?
Výsledky v kostce
- Repasované počítače a notebooky jsou spolehlivé.
- Rozdíly mezi značkami Dell, HP a Lenovo jsou minimální.
- Stolní počítače se reklamují méně než notebooky.
- Celková reklamovanost repasů je srovnatelná s novými počítači.
Z našich dat za poslední dva roky vyplývá, že repasované počítače a notebooky jsou z hlediska spolehlivosti plnohodnotnou alternativou k novým produktům. Značky Dell, HP a Lenovo se podle statistik v reklamovanosti nijak významně neliší – všechny tři lze považovat za stejně spolehlivé. Rozdíly jsou v rámci statistické chyby.
Zajímavé rozdíly se ale ukázaly mezi jednotlivými typy zařízení. Stolní počítače mají méně než poloviční reklamovanost oproti notebookům. LCD monitory jsou pak nejspolehlivějším zařízením.
Repasované stroje tak představují rozumný kompromis mezi cenou, výkonem a spolehlivostí. Při nákupu se vyplatí zaměřit se spíše na kvalitu konkrétního modelu a jeho určení (kancelář, domácnost, mobilní použití) než na samotné logo výrobce.
Díky odbornému servisu, důkladnému testování a záruce může repasovaný počítač nebo notebook bez problémů sloužit mnoho let – často déle, než levné nové modely.
Pro zvídavé čtenáře doplňuji informace o tom, jak jsem data zpracovával matematicky:
Aby výsledky nebyly jen subjektivním dojmem, použil jsem při jejich vyhodnocení základní statistické metody. U každé značky jsem spočítal i takzvanou statistickou odchylku, která ukazuje, jak moc se mohou výsledky lišit při větším nebo menším počtu prodaných kusů. Navíc jsem provedl test spolehlivosti (tzv. chí-kvadrát test), který ověřuje, zda zjištěné rozdíly mezi značkami nejsou jen náhodné.
Uvedené statistiky vycházejí z reálných dat z našeho prodeje a nejsou jen marketingovým tvrzením, ale skutečně odrážejí zkušenosti z praxe.